این جهان جادوست

این جهان جادوست

این جهان جادو است ما آن تاجریم     که از او مهتاب پیموده خریم

چند سالی است که با پیگیری تأسیس بنیاد علمی فیزیک و زندگی تلاش شده است به آن بخش از ظرفیت موجود در جامعه که به وی‍ژه در شهر ما زاهدان اگر نگوییم به بی توجهی، قطعا به کم توجهی دچار بوده است، توجه شود.

همه ی ما در کسوت دانش آموز وبعد از آن معلم تجربه ی فکرها و ایده هایی را که باید باشد ولی نیست داشته ایم. بنیاد تأسیس شد تا به اندازه ی توان، مسیر را از آن چه هست تا آن چه گمان می شود باید باشد هموار کند.

آن چه بهانه ی صحبت ما است، فیزیک است، همه ی ما تجربه هایی از آن داریم. در کلاس های درس و در زندگی. بنیاد بر این باور تأسیس شد که آن چهره ی فراموش شده در کلاس درس که ردیف نوشته ها و فرمول های روی تابلو، و خستگی مرسوم دانش آموز به آن مجال هویدا شدن نمی داد را آشکار کند. ایده ی تأسیس مدرسه ی فیزیک، که با برنامه ریزی حتی برای کودکان، چشم را به دیدن و دقیق دیدن آشنا کند، فکر تأسیس فیزیک سرا وخانه ی علم، در جامعه ی شهری، که از بعضی قوانین محدود کننده ی محیط کلاس های رسمی، رها و در جهت تقویت خلاقیت ها، پرورش فکر و ایجاد گروه های تحقیق علمی و جذب شهروندان به جذابیت های علمی فعال باشد، در نهایت با نام بنیاد علمی فیزیک و زندگی اجازه ی حضور پیدا کرد.

اگرچه فکر، ابتدا ازمحدودیت های درون کلاس های درس، مکتوباتی که فیزیک را آمیخته با سرگرمی معرفی می کردند، و … آغاز شده بود، ومورد تأیید مسئولین آموزش وپرورش بود، اما در مرحله ی آغاز نقش دانشگاه سیستان و بلوچستان، مدیریت وقت آن، معاونت پژوهشی و گروه فیزیک دانشگاه را نمی توان فراموش کرد.

همان زمان بود که دانشگاه در حال برنامه ریزی برای ایجاد مرکز رشد بود و ادامه ی همکاری با بنیاد را مشروط به داشتن قالب ومجوز فعالیت تجاری دانست تا بتواند در این مرکز فعال باشد. اگر چه جبر موجود درنهایت به تأسیس شرکت تعاونی علمی و فرهنگی نوآوران اندیشه با برنامه ریزی کاملا هم جهت با ایده های علمی پژوهشی و فرهنگی بنیاد، منجر و پیشنهاد عضویت در آن هم فقط به اعضاء دور ونزدیک بنیاد داده شد، اما ضرورتی برای فعال نمودن آن پیش نیامد.

بزرگترین نگرانی این بود که در مسیر فعالیت درآمدساز، اهداف اساسی بنیاد دچار فراموشی شود. این نگرانی هنوز هم باقی است. آن چه در این چند سال موجب استمرار و دوام همین اندازه از فعالیت بود، در دوره ی جدید، از طرف اعضاء، دلسوزانه نیازمند تغییر دانسته شد با این هدف که بخش درآمدساز با توان اعضاء موجود، اعلام وجود کند و به کمک تأمین هزینه ها آید.

و حالا آموزشگاه علمی بنیاد آغاز فعالیت خود را اعلام می کند. دراین بازار چه چیز عرضه خواهد شد وچه به دست خواهد آمد؟

از آغاز راه علاوه بر اساسنامه ی بنیاد، به طور غیر رسمی، شیوه های رفتاری هم مورد توجه بود، در جلسات طرح و مورد بررسی قرار گرفت. فیزیک با همه ی اهمیت وزیبایی، اما اهمیت وزیبایی آن وقتی چشمگیرتر خواهد بود که در قالب یک رفتار انسانی، بهانه ی ارتباط خوب و سالم انسان ها باشد برای درک این جهان و باید در هرقدم راهی یافت که اسیر جادوی فراگیر آن نشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *