درباره ی کارگاه آموزشی آشنایی با خواص نوری نانوذرات

درباره ی کارگاه آموزشی آشنایی با خواص نوری نانوذرات

f;”>مقدمه ای بر خواص نوری نانوذرات



امروزه کلمه نانو برای کمتر کسی کلمه ای غریب به نظر می رسد. هم اکنون طیف وسیعی از نانومواد در بازار عرضه شده است. تولیدات با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است، استفاده از مواد و وسایلی که در آنها از نانوترکیبات استفاده شده است به تدریج جای خود را در زندگی روزمره بازمی کند. اغراق نیست اگر بگوئیم « علوم و مهندسی در ابعاد نانو، پنجره ای به سوی آینده است » .
در حقیقت خواص منحصر به فرد نانومواد، این امید را ایجاد نموده است که بشر به آرزوهای دیرینه خود دست یابد از این جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود که تحقق آن در آینده نزدیک امکان پذیر خواهد بود :
۱- استفاده در پزشکی

۲- زندگی روزمره و صنعت

۳- کشاورزی

و البته تولیداتی که به عنوان محصولات رویایی ، آرزوی بشر می باشد
ممکن است تحقق این آرزوها و رویاها با گسترش علوم و فناوری در ابعاد نانو محقق شود. «به هر حال قلب فناوری برای تولیدات صنعتی آینده مینیاتورسازی است». دو مثال زنده از این مینیاتورسازی عبارتنداز رایانه و تلفن همراه.
هنگامی که یک فلز در ابعاد نانومتری محدود می شود خواص نوریش نسبت به حالت توده ای  تغییر می کند. اساس این تغییرات بر پدیده ای تحت عنوان «تشدید پلاسمای سطحی» استوار است. این پدیده،امکان استفاده ازفلزات را برای کاربردهای مختلف فراهم می کند.درکارگاه آموزشی ای که روز شنبه هفتم آبان ماه برگزار خواهد شد،جناب آقای دکتر رشیدی،شرکت کنندگان را با برخی ازاین کاربرد ها آشنا خواهندکرد.

1 دیدگاه


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *