گزارشی ازبرگزاری کارگاه ها در دوازدهمین کنفرانس آموزش فیزیک

هوالعلیم،

دوازدهمین کنفرانس آموزش فیزیک هم پس از چهار سال وقفه برگزار شد.با این ویژگی که هزینه ی آن رابه تمامی ،دبیران شرکت کننده ،پرداخت کردند.روز قبل از همایش هم کارگاه هایی به صورت موازی ومتنوع برگزار شد .با توجه به زمان بندی ،برای هر داوطلب،امکان شرکت در سه جلسه فراهم بود.من هم در سه کارگاه شرکت کردم:

۱-دید سه بعدی

اجرا:بابک رحیم پور

کاربرد برخی از فن آوریها خطاهایی را در دید به وجود می آورد.به طوری که تصویر دوبعدی دیده شده به صورت سه بعدی دریافت می شود .نمونه های جالبی که از لئوناردو داوینچی وهانس هولباین و…به عنوان تاریخچه ،ارائه شد،تماشای تصاویر سه بعدی با عینک مخصوص-انواع فیلترهایی که درک دید سه بعدی را فراهم می آورند-نحوه تهیه تصاویر وفیلم های سه بعدی مورد بررسی وبحث قرار گرفتند.شاید جالبترین نکته ای که از کاربرد فن آوری تصاویر سه بعدی در زندگی روزانه ، به خاطرم مانده است .نقش کردن یک تصویردوبعدی ازکودکی در حال عبور خیابان است که می تواند از دید راننده وقتی به نزدیکی عابر میرسد به صورت کاملا سه بعدی دریافت وراننده رابه گمان عبور کودکی از خیابان،واداربه توقف کند.

 

۲-بررسی ساز وکار آرمیچر در آموزش فیزیک

 

شاهرخ  لقایی

برگزاری این کارگاه آموزشی هم به نوبه ی خود یادآور نکاتی مفید به ویژه برای دبیران جوان بود:

الف-برای آموزش مفاهیم فیزیک می توان از ابزار ووسایل پیرامون زندگی استفاده کردومطالب کتاب درسی را به کاربردهایشان در زندگی پیونذ داد.

ب-تهیه ی این ابزار نیاز به هزینه ی بالا ندارد.مشارکت دانش آموزان ساده ترین راه در دست داشتن وسایل کمک آموزشی است .

پ-به کمک یک ابزار ساده ودر مدت نه چندان زیاد ،این امکان فراهم می آید که مفاهیم متعددی از کتاب فیزیک  مرور ومورد بررسی قرار گیرند.

ت-تشکیل حلقه های چند نفره در کلاس یا کارگاه ،همکاری جمعی مفیدی را برای رسیدن به نتیجه به وجود می آورد.

ث-نحوه ی ایجا دوپردازش  پرسش ها ،وکاوشگری برای رسیدن به پاسخ که با هدایت مدرس انجام می گیرد،دانش آموز را به مشاهده ی دقیق وادار می کند.

 

 

 

۳-ساخت وسایل ساده آزمایش های الکتریسیته

اجرا:اسماعیل حیدری فر

ویزگی کار آقای حیری فرانجام آزمایش هایی است که با وسایل بسیار ساده ،طراحی شده است وهمراه با طنز کلامی ایشان محیط کار را متنوع می کند.

 

 

بخشی از وقت سوم کارگاه هارا به مشاهده کارگاه آقای محمدی وند اختصاص دادم.گروه های چند نفره ،ابزار الکترونیک از قبیل انواع خازن ،مقاومت،آی-سی وال-ای-دی را با روش گفته شده  در مدار قرار می دادند .تا با ساختن یک کیت آموزشی بتوانند اثر فوتو الکتریک را مشاهده کنند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *