برگزاری جلسه ی نمایندگان سمن ها

برگزاری جلسه ی نمایندگان سمن ها

جلسه ی نمایندگان سمن ها برگزار شد.

روز سه شنبه شانزدهم اردیبهشت نودوسه، ساعت ده، جلسه ی نمایندگان سمن ها(سازمان های مردم نهاد) در محل سالن اجتماعات روابط عمومی استانداری تشکیل شد.

این گردهمایی که به نسبت نشست سال گذشته مورد استقبال بیشترو چشمگیرتری قرارگرفته بود، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، با سخنانی از آقای اوکاتی مدیرکل امور اجتماعی استانداری آغاز گردید وبه این نکته اشاره شد که سازمان های مردم نهاد در استان ما از گستردگی چندانی برخوردار نیست.

پس از ایشان آقای اسلامی مشاور محترم استاندار در امور سمن ها  به تبیین جایگاه سازمان های مردم نهاد پرداخت با این یادآوری که «این یک جلسه ی مقدماتی است.» و هدف را تعیین نقشه ی راه برای تشکل ها بیان کرد.

آن چه را که سمن ها می توانند مورد توجه قرار دهند، نیز به بیان درآمد ازجمله:

۱- احیاء و توسعه ی نقش مشورتی در امور مختلف بخش های دولتی

۲-نیاز سنجی جامعه و جهت دهی سازمان ها.

۳- انجام خدمات داوطلبانه

۴- نقد و بررسی سازمان های دولتی و ارائه ی پیشنهاد به آن ها

۵- تبادل تجربه بین سازمان های مردم نهاد

اشاره شد که ساختار جامعه بر مبنای مثلث مردم- دولت وسمن ها شکل می پذیرد و سمن ها حلقه ی اتصال دولت و مردم هستند.

به سه شکل از ظهور سمن ها درجامعه ی ما نیزاشاره شد:

۱- شیوه ی سنتی در کشورکه از دیرباز موجب پیدایش حرکت های مختلفی بوده است. ۲-

سمن های ساختاری درون سازمان ها ۳- سازمان های مدرن بر اساس اهداف، اساسنامه، مرامنامه و…(باید افزود که سازمان هایی مثل بنیاد علمی فیزیک وزندگی اگرچه برحسب ظاهر در دسته بندی سوم قرار می گیرند، اما شیوه ی شکل گیری در ابتدا، سپری شدن مراحل اولیه و حتی عامل درونی استمرار به رغم شرایط  دشوار بیرونی از همان شکل سنتی عبورو پیروی کرده است.)

بر محوریت تشکل های مردمی در تصمیم سازی بخش دولتی تأکید شد با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری  سال جدید را سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی  و مدیریت جهادی نامیده اند و ریاست محترم جمهور در نطق آغاز سال بر تقویت سازمان های مردم نهاد تأکید داشته اند و وزیر کشور نیز شعار«سمن یاری» را برای این وزارتخانه برگزیده است، نوید حمایت از فعالیت های سمن ها داده شد و این نکته نیز به شایستگی مورد توجه قرار گرفت  که تشکل های مردمی جایگاهی است برای استمرار فعالیت معلمان و اساتید بازنشسته.

به عنوان یکی از اولین گام های مورد نظر، اختصاص دادن مکانی خاص برای فعالیت کلیه ی سمن ها بیان شد. بخش مهمی از وقت جلسه به بیان نظریات نمایندگان سمن ها اختصاص پیدا کرد که در انتها آقای اسلامی با حمع بندی پیشنهادات و وعده ی برگزاری جلسات بعدی با پیش بینی هایی کارساز پایانی امید آفرین را به جلسه بخشید.

اما نکته ای هم در گرماگرم موضوعات مختلف مربوط به کار سمن ها ناگفته ماند. در ایام مربوط به گرامیداشت  مقام معلم، همه ی آنان که داشته ها و دانسته های خود را مدیون معلمانی هستند، می دانند که هفته ها و روزها تنها بهانه هایی برای ظهور باورها یند وگرنه می توان گفت:معلم گرامی هرروز روز توست. روزت مبارک

 

 

تصویر استفاده شده مربوط به مراسم دیدار نمایندگان سمن ها با رییس صداو سیمای استان در سال ۹۷ است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *